Het schietgat is van oorsprong gegraven om de spoorlijn door te kunnen trekken naar Nijkerk. In 1901 werd met de aanleg begonnen. Het uitgegraven zand diende voor het maken van het spoorbed-ballastbed. De arbeiders werden ondergebracht in houten keten in Meulunteren.
Het was de bedoeling om een verbinding tot stand te brengen tussen Ede, Lunteren, Amersfoort en dan de lijn door te trekken richting Nijkerk.
En waarom Nijkerk?
Simpel, Nijkerk heeft een haven.
“Vlakbij de Goudsberg, aan de Goudsbergweg en de Weg naar ’t Hek, ligt een mini zandvlakte. Niets bijzonders zou je zeggen in een gebied dat in Nederlandse zandlandschap ligt. Op waar op twee kilometers hemelbreeds de Wekeromse Zandverstuiving ligt.
Echter, dit is niet zomaar een zandvlakte, maar dit is de groeve ’t Schietgat.”
Bron:
https://www.verborgengeschiedenis.nl/geologie-en-landschappen/groeve-t-schietgat
Ik heb onderstaand nieuwtje uit betrouwbare bron maar nergens een officiële vermelding over kunnen vinden. Wel leuk om te weten!
Baron Kröller Müller kreeg lucht van deze spoorlijn en kreeg ook wel zin aan een treinstation langs het St. Hubertus of daar vlak bij. Hij bemoeide zich nadrukkelijk met de plannen voor de aanleg, om het zo voor elkaar te krijgen, dat men de spoorlijn ook langs zijn huis in Otterlo zou laten lopen. Ondanks zijn stevig lobbywerk is het er nooit van gekomen. Zo ver reikte zijn invloed blijkbaar ook weer niet.
Bronvermelding: Juko de Vries (www.deschrijvendehollander.com)